Monday, April 14, 2008

Rintihan Zikrullah pengubat jiwa

Oleh ZUARIDA MOHYIN

HANYA dengan mengingati Allah SWT hati akan menjadi tenang. Lantaran itu, zikrullah adalah salah satu kaedah paling mudah dipraktikkan untuk mengingati Allah SWT. Apatah lagi jika dilakukan di dua pertiga malam. Hakikatnya, zikir dapat mententeramkan jiwa dan menenangkan hati serta ubat mujarab kepada kesedihan dan kegelisahan.Bertepatan dengan galakan agar berzikir diaplikasikan ke dalam kehidupan seharian maka penerbitan album zikir munajat berjudul, Rintihan Zikrullah adalah hasil kerjasama Islamic Media Entertainment (IME) dengan Rabbani Production (M) Sdn. Bhd. adalah semata-mata mengharapkan elemen-eleman di atas.

Album yang sudah berada di pasaran sejak awal April ini menampilkan vokalis utama kumpulan nasyid Rabbani, Asri Ibrahim pasti membuatkan pendengar terkesima dengan kelunakan dan kemerduan suara istimewanya. Bait-bait zikir yang dialunkan Asri mampu membantu dalam usaha pembinaan rohani terutamanya di kalangan kanak-kanak.

Album munajat ini menghimpunkan zikir-zikir, petikan ayat al-Quran dan bait-bait rintihan yang akan meruntun hati dan mendidik jiwa. Malah ia menjadi satu wadah untuk melembutkan hati sekali gus mendekatkan diri kepada Allah.

Album ini juga mengandungi 18 trek yang didahului dengan alunan zikir Laila haillallah dan disusuli dengan zikir-zikir lain antaranya; Allahu Ya Allah, Subhanallah, Doa Keamanan, Hasbiallah, Ilahi Ya Rabbi, Ilahilastulil Firdaus dan Astagfirullah.
Lagu berjudul Munajat merupakan satu lagu bonus yang menampilkan sebuah lagu baru yang begitu sayu dan syahdu.

Album ini sangat sesuai didengar oleh semua peringkat usia dari kanak-kanak hingga dewasa.
Ia dijual pada harga RM19.90 bagi cakera padat (CD) dan RM13.90 untuk kaset.

No comments: